• March 2018
    M T W T F S S
    « Sep    
  • Pages

  • Marginalia

  • Accumulations

  • Advertisements

The Art of the Artless Insinuation: Suppose Globo Blackmailed The Prosecutor …

GLOBO LIES: I have fact-checked a number of cases in which this claim proved absolutely true.

Marco Aurélio Mello — not to be confused with the Supreme Court Justice appointed by his cousin, President Collor de Mello — is a journalist trained at the São Bernado do Campo campus of the Methodist University of São Paulo, with a master’s degree in journalism from La Crosse University.

He currently works at Jornal da Record, a TV newscast of the Rede Record, archrival of the Rede Globo, and writes the blog DoLaDoDeLá (From the far side, the other side).

Record has been picking up a lot of dissident journalists fired from Globo for what Globo vehemently denies was a case of ideological incompatibility.

The rivalry between Globo, with its Opus Dei ties, and Record, which is owned by a very wealthy and powerful Protestant evangelical congregation, reminds one of the One Hunded Year Wars of Religion.

Mello, for example, was fired for refusing to sign an internal petition attesting to the journalistic integrity of Globo’s 2006 election coverage. A meeting was called with Globo Journalism Central director Ali Kamel:

O editor de economia do Jornal Nacional em SP, Marco Aurélio Mello, estava presente. Ele havia sido um dos jornalistas a se recusar a assinar o abaixo-assinado preparado por Kamel com o objetivo de negar que a Globo havia tentado influenciar o resultado das eleições.

Mello, São Paulo economics editor for the [[Globo Evening News With Mr. and Mrs. Boner]] … had been one of the journalists refusing to sign the Kamel petition, which denied that Globo had attempted to influence the outcome of the elections.

O jornalista, assim como outros que estiveram presentes à reunião, entendeu a atitude de Kamel como uma proposta de trégua. O diretor da Globo chegou a colocar seu endereço eletrônico à disposição da equipe e incentivou que escrevessem sempre que tivessem alguma reclamação.

Mello and others at the meeting believed tht Kamel was proposing a truce. Kamel even provided his e-mail to the team and urged them to write him with any complaints.

Then he fired them all. Mello had been the editor for Globo business anchor Franklin Martins, who was also fired — and ended up as the presidential press secretary, who in Brazil also has control of government advertising budgets.

Reportedly the government has since drastically reduced its TV advertising.

On Globo’s election coverage in 2006, see

I translate the transcript of a tape that captured journalists receiving a leak from a federal police agent. Some are overheard agreeing to proactively lie about their source because the agent is doing something illegal.

They also agree to Photoshop certain information out of an iconic photo of a mountain of money.

On the other hand, the federal minister of communications is still a former top Globo exec.

Maurelio produces an intriguing, teasing contrafactual insinuation about sleazy promiscuity among hypothetical politicized — Alberto Gonzalezified –prosecutors and the national press in São Paulo.

What he means to say is that José Blat of the MPE-SP — removed from the state organized crime task force during a criminal investigation of his extracurricular activities that was later dropped — is being blackmailed by Globo journalists.

Continue reading


“Globo’s Jornal Nacional Up For International Emmy”

Jornal Nacional e Linha Direta estão entre os finalistas do Emmy Internacional: TV Globo’s primetime evening newscast is up for an international Emmy, reports Comunique-se, a Brazilian trade publication for the infotainment sector.

A cobertura do acidente com o avião da TAM, em julho de 2007, fez do Jornal Nacional, da TV Globo, finalista pelo segundo ano consecutivo do Prêmio Emmy Internacional de cobertura jornalística. O telejornal brasileiro concorre com a Al Jazeera (Qatar), Pro TV (Romênia) e ITN (Grã-Bretanha).

Coverage of the TAM air disaster in July 2007 has made Globo’s Jornal Nacional a finalist for the second consecutive year for the International Emmy in journalism. The Brazilian newscast will compete with Al Jazeera (Qatar), Pro TV (Romania) and ITN (Great Britain).

We watched the JN’s coverage of the TAM air disaster.

It was mind-bendingly stupid, an endless cavalcade of blind conjecture, most of it later proven gabblingly wrong, mixed with the Globo’s trademark soap opera emotionalism.

The coverage was roundly excoriated on technical and ethical grounds by sundry press watchers here in Brazil. Continue reading